Een Vlindervrij leven

Een kind is als een vlinder in de wind. De één vliegt hoog, de ander laag. Ieder op zijn eigen manier. Het leven is geen competitiestrijd. Dus waarom vergelijken met elkaar. Ieder kind is speciaal. Ieder kind is mooi. Ieder kind op zijn eigen manier.

9

Vindt jouw kind het lastig om met andere kinderen te spelen?

9

Weet jouw kind moeilijk een balans te vinden tussen wat mag en niet?

9

Gaat jouw kind vaak over de grens en is hij/zij moeilijk te corrigeren?

9

Heeft jouw kind moeite met emoties te herkennen en te uiten?

9

Is jouw kind vaak boos of verdrietig?

9

Heeft jouw kind baat bij extra begeleiding bij de opvoeding?

Of heeft jouw kind of jij als ouder een andere hulpvraag?

Dan ga ik graag met jou een gesprek aan.
We kijken dan samen naar de hulpvraag en waar jouw kind of jullie als gezin het beste bij gebaat zijn.

Mogelijkheden

Hierin zijn verschillende mogelijkheden denkbaar:

De Kanjer methode

Deze methode wordt ook vaak op school gebruikt.

In de kanjer methode gaan we er van uit dat ieder kind met de intentie het goed wilt doen. Dit zijn de witte petjes. We noemen ze kanjertijgers. Soms zijn we bang en dit zijn de gele petjes. We noemen ze de konijntjes. We hebben ook de pestvogels en deze dragen de zwarte petten. Maar het is wel van belang om kinderen goed uit te leggen wat pesten is. Dit woord “pesten” wordt al snel gebruikt, ook als het om plagen of het niet begrijpen van elkaar gaat. We hebben ook nog de aapjes, die dragen de rode petten. Deze lopen een beetje mee met de pestvogels en lachen een beetje. Vaak om te voorkomen dat ze zelf niet gepest gaan worden. Dit alles bij elkaar is de maatschappij.

Door vaak met het kind in gesprek te gaan, rollenspelletjes te spelen, de dag na te bespreken en kanjer opdrachten te doen, leren ze wat hun eigen gedrag met andere kinderen doet. Negatief maar ook zeker hoe ze het positief kunnen omdraaien.

Een belangrijk aspect bij deze methode is het vertrouwen hebben in elkaar en elkaar helpen. Daarom doen we ook veel spelletjes die te maken hebben met deze belangrijke aspecten. Dit kan individueel of in kleine groepen. 

Kinderen die sociaal nog wat onhandig zijn, hebben hier vaak ook veel baat bij.

Emotie duplo

Vaak vinden kinderen het nog lastig om over emotie te praten en ook deze te benoemen. Daarom is emotie duplo een leuke vorm om dit spelenderwijs met ze te bespreken.

Ze leren om de goede emotie te benoemen en daarna gaan we verder uitwerken hoe ze zichzelf voelen. Wanneer ze zich zo voelen en hoe ze een andere emotie kunnen ervaren. Waar worden ze vrolijk van en hoe kunnen ze uit zo een boze bui komen.

De kinderen leren op een leuke manier hoe ze de volgende keer beter op een lastige situatie kunnen reageren.

Expressie en ontdekken

Kinderen vinden het vaak fijn om met hun handen bezig te mogen zijn. Kinderen hebben veel fantasie en denken over bepaalde onderwerpen toch heel anders dan wij als volwassenen. Kinderen verwerken vaak ook d.m.v. expressie en tekenen. Je ziet vaak door goed naar kinderen te kijken, hoe ze zich voelen. Je ziet vaak ook hoe het karakter is. Door samen bezig te zijn, zie ik al veel van jouw kind. Ook is het voor kinderen vaak fijner praten. Ze zijn relaxter en er zit geen druk achter. Hierdoor bereik je vaak veel meer dan we eigenlijk denken.

Smoeltjesschrift

Het smoeltjesschrift is een fijn werkboekje om vanaf 4 jaar met de kinderen de dag te bespreken. Ook staan er leuke vragen in waardoor de kinderen getriggerd worden om verder na te denken dan alleen een ja en nee antwoord. Wat ging er vandaag goed? Wat vond je fijn vandaag? Waar werd je deze week boos over?

Allemaal mooie vragen waardoor je samen verder in gesprek kan gaan.

Mijn kinderen vragen er elke avond om. Zeker omdat dit hun moment is om even samen met mama de dag door te spreken.

Bodo

Bodo is het vriendje van Vlinder vrij. Dit is een speciale handpop, waardoor kinderen sneller geneigd zijn om over hun gevoelens te praten.

Ook nu weer wordt het praten spelenderwijs samen met Bodo gedaan.

Kinderen vinden het fijn om een extra vriendje te hebben en te voelen dat ze begrepen worden.

Spelletjes en boeken

Er zijn onwijs veel leuke spelletjes en materialen om jouw kind of jullie gezin verder te helpen. Zo zijn er boeken over Draakje Vurig. Kinderen die snel boos worden, herkennen zich hier zeker in. Tijdens het lezen herkennen ze verschillende situaties. Het is fijn om zo een gesprek en probleem samen te bespreken. Er zijn meerdere boeken die emoties laten zien, waardoor een makkelijkere ingang voor een gesprek gecreëerd wordt.

Ook zijn er leuke opdrachten boeken/schriften om op een leuke manier bezig te zijn met emotie en andere hulp vragen die er vanuit de kinderen kunnen komen. Ze leren op een leuke en leerzame manier bepaalde situaties te herkennen en dit te bespreken. Dit is de eerste belangrijke stap om het oplossen van een hulpvraag tot een succes te brengen.

Ook buiten werken is één van de mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan samen spelletjes te spelen, knuffelen en werken met dieren, samen naar het bos, samen voetballen en nog veel meer. Kinderen zijn vrij om dit samen met mij te bepalen.

Een hulpvraag begeleiden hoeft zeker niet saai en stom te zijn. Samen kunnen we kijken wat er bij jullie of het kind past.

 

Of heeft jouw kind of jij als ouder een andere hulpvraag?

Dan ga ik graag met je een gesprek aan.
We kijken dan samen naar de hulpvraag en waar jouw kind of jullie als gezin het beste bij gebaat zijn.